Sabtu, 25 Julai 2020

MAKA NIKMAT TUHANMU YANG MANA LAGI YANG KAMU DUSTAKAN



Assalamualaikum W.B.T
Alhamdulillah, hari ini dikurniakan umur & kesihatan yang baik. InsyaAllah, pada hari yang pagi jumaat yang barokah dan penuh mulia ini saya ingin kongsikan terjemahan surah Ar-Rahman. Apakah sebenarnya maksud disebalik surah Ar-Rahman. Jika kita perhatikan di dalam surah ini, Allah S.W.T mengulangi ayat "فبأي ألائ ربكما تكذبان "  yang bermaksud nikmat manakah lagi yang kamu dustakan? Oleh itu, marilah sama-sama kita kupas terjemahan pada surah ini.
Surah Ar-Rahman  merupakan surah yang ke-55 di dalam kitab suci Al-Quran. Surah ini tergolong antara surah makiyyah yang terdiri daipada 78 bilangan ayat. Surah ini juga dinamakan Ar-Rahman yang bermaksud Yang Maha Pemurah.
Ar-Rahman adalah salah satu daripada Al Asma Ul-Husna iaitu nama-nama Allah S.W.T. Sebahagian besar dari surah ini menerangkan tentang kepemurahan Allah S.W.T terhadap hamba-hambaNya, iaitu dengan memberikan nikmat-nikmat yang tidak terhitung di dunia mahupun di akhirat kelak.
Di dalam surah ini menyatakan betapa pemurahnya Allah S.W.T kerana Allah mengajarkan manusia Al-Quran, mencipta manusia, membolehkan kita bertutur & menerima pernyataan. Allah juga berkuasa mengatur matahari & bulan beredar mengikut peraturan yang telah ditetapkan.
Pada ayat seterusnya, Allah berfirman bahawa DIA menjadikan bumi ini rata & adil untuk kegunaan manusia dan semua makhluk-Nya. Nikmat Allah jika kita lihat terdapatnyaa buah-buahan, pepohon kurma yang mempunyai kelopak mayang, bijian berjerami dan berdaun (seperti padi & gandum), dan bunga-bungaan yang harum mewangi.
Di antara keajaiban yang luar biasa dalam Al Quran, khususnya dalam surah ini adalah ayat yang berbunyi “fa biayyi aalaaa-I robbikumaa tikadzzibaan”. Yang bermaksud “Maka nikmat Tuhanmu yang mana lagi yang kamu dustakan?
Antara keutamaan Surah Ar Rahman ini adalah :
1-    Mengingatkan kepada kita bahwa Allah SWT memiliki sifat Maha pemurah.
2-    Mengingatkan kepada kita atas semua nikmatNya yang telah dan akan dianugerahkan
3-    Mengingatkan kepada kita agar tidak kufur dengan nikmat
4-    Allah redha dengan nikmat yang diberikan
5-    Memberi motivasi untuk terus semangat beribadah kepadaNya.
6-    Orang yang membaca surah Ar Rahman apabila dia meninggal dunia diibaratkan seperti mati syahid.
7-    Mendapat syafaat di hari kiamat.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

MAKA NIKMAT TUHANMU YANG MANA LAGI YANG KAMU DUSTAKAN

Assalamualaikum W.B.T Alhamdulillah, hari ini dikurniakan umur & kesihatan yang baik. InsyaAllah, pada hari yang pagi jumaat yang...